Hvordan drive egen nettbutikk?

Har du lyst til å drive en egen nettbutikk, men vet ikke helt hvor du skal starte? Å drive en helt egen nettbutikk kan gi deg mye mestring og være en sann glede. Men i motsatt ende kan det også medføre flere humper på veien. Heldigvis er vi i DanDomain her for å hjelpe deg.

Uansett om du har en fysisk butikk fra før av som du ønsker å få online, eller om du bare vil starte en nettbutikk, gir vi deg her noen smarte knep og gode råd til hvordan du best mulig kan drive en egen nettbutikk.

 

Prøv webshop gratis i 30 dage
webshop med dandomain

 

Starte nettbutikk - hva og hvordan?

Det første du må gjøre når du ønsker å drive en egen nettbutikk, er selvfølgelig å starte en nettbutikk. Dette kan du gjøre på flere måter, og en av dem er med en nettbutikkløsning fra DanDomain. Vår nettbutikkløsning er simpel å bruke, billig og du trenger ingen spesielle tekniske ferdigheter for å kunne få oppsatt din egen nettbutikk med et vakkert design.

 

Vår nettbutikkløsning er derfor et opplagt valg når du skal starte nettbutikk og kanskje ikke har så mye erfaring fra før av. I tillegg har vi en fenomenal support som alltid sitter klare til å assistere deg, samt et hjelpeunivers fylt av utførlige artikler som vil hjelpe deg med å komme i gang.

 

Etter du har valgt deg en nettbutikkløsning, er det selvfølgelig flere ting som skal på plass for å kunne drive en egen nettbutikk. Så, hva er alt du trenger for å komme i gang med å drive en egen nettbutikk? Under går vi igjennom noen av de viktigste punktene.

Guide til å lage nettbutikk

 

Viktigste punktene for å komme i gang med å drive egen nettbutikk

 

  • 1. Finn din nisje og dine produkter

  • 2. Hvordan skal du levere produktene dine?

  • 3. Kundene dine - det viktigste i enhver butikk

  • 4. Drive en egen nettbutikk som hobby

Finn din nisje og dine produkter

Først og fremst skal du vite hva du vil selge i nettbutikken din. Ettersom du allerede leser denne artikkelen, har du kanskje noen tanker og formeninger rundt hvilke produkter du ønsker å selge i nettbutikken du skal starte. Om du derimot starter med helt blanke ark er det verdt å tenke godt gjennom hvilke produkter du ønsker å selge, siden det vil definere bedriften du starter og være svært avgjørende for hvordan du driver din nettbutikk.

 

Når du har gjort deg opp en mening om hva du skal selge, og funnet ut av hvordan disse skal produseres, er det deretter viktig at du vet nok om produktene dine og materialet de er laget av, slik at du kan gi gode beskrivelser av produktene du selger.

 

En god produktbeskrivelse er både viktig for å gjøre kunden trygg nok til å kjøpe produktet, men også for å unngå at kundene dine får en overraskelse når pakken blir åpnet. Du skal være ærlig og ha med nok informasjon om alt fra farger og vekt til størrelsesforhold, og dette krever god innsikt i dine produkter.

2. Hvordan skal du levere produktene dine?

Frakt og logistikk kan virke komplisert til å starte med, men når du først har satt opp de riktige fraktavtalene kjører alt litt mere glatt. Det skal likevel sies at de fraktmuligheten du tilbyr i nettbutikk nok vil påvirke om en kunde velger å handle hos deg eller en av dine konkurrenter.

 

Det er med andre ord flere ting du bør tenke på når du skal velge fraktavtaler. For eksempel; skal du ha gratis frakt, eller skal kunden dine betale en liten sum? Skal du ha en enkelt fraktavtale med et firma, eller flere så kundene dine har mere å velge blant? Disse vurderingen er også eksempler på valg du bør tenke over og foreta ut fra hvilket kundesegment du ønsker at nettbutikken din skal tiltrekke. Husk at det som er riktig for andre ikke nødvendigvis er riktig for deg, din nettbutikk og dine kunder.

Kundene dine - det viktigste i enhver butikk

Når det kommer til kunder er det to ting som er viktig: Å få dem, samt og beholde dem. Kundene dine er alfa og omega når det handler om å lykkes med å drive en god nettbutikk.

 

Først er det selvfølgelig viktige å oppfange alle de potensielle kunder som er der ute. Men senere er det også viktig å bibeholde kundene dine. Ønsker du å øke salget krever det selvfølgelig også en økt kundebase.

 

Ofte kan man finne mange potensielle kunder gjennom sosiale medier. Å være til stede, samt jobbe aktivt med sosiale medier er god måte på å bygge merkevaren og kundebasen din. Vis frem den gode kundeservicen din, og konsentrer deg om kanalen hvor du finner flest innenfor din målgruppe. Denne formen for markedsføring vil garantert hjelpe deg med å nå potensielle kunder.

Drive en egen nettbutikk som hobby

Har du lyst til å drive en egen nettbutikk som hobby? Det er fullt mulig å ha din egen nettbutikk ved siden av andre forpliktelser, som fulltidsjobb eller studier. Hvilket ambisjonsnivå du har er selvsagt helt opp til deg, og det å ha en nettbutikk som en sidejobb eller en ekstra inntekt, er et fint hobbyprosjekt.

 

Det er normalt at man ikke har full kontroll på alt når man starter en nettbutikk, men det er selvfølgelig en fordel å ha litt erfaring med markedsføring og økonomistyring fra før av. Imidlertid er det i siste ende kun deg som setter begrensningene for hva du kan få til. Det som derimot er viktig når du ønsker å drive en nettbutikk på hobbybasis, er at du får de riktige verktøyene med i verktøykassen.

 

Et godt nettbutikksystem som er oversiktlig og ikke krever avansert tekniske ferdigheter, vil gjør det enkelt for deg. I tillegg er gode integrasjoner til sosiale medier, frakt- og økonomisystemer essensielt hvis du ønsker å lykkes uten å skulle bruke for mye tid og krefter.

Set i gang og utlev nettbutikkdrømmen din med DanDomain

Vi håper de ovenstående tips har gitt noen gode innsikter i hva som er viktig når du vil drive en egen nettbutikk. Om du ønsker å diskutere dine nettbutikkplaner med oss, må du gjerne avtale en uforpliktende prat med en av våre kollegaer.

 Skulle du ha noen flere spørsmål om det å drive nettbutikk, eller bare nettbutikker generelt, er du også mere enn gjerne velkommen til å kontakte vår fantastiske support. De sitter klare til å hjelpe deg hver dag, hele året rundt.

Sjekk ut vår oppstartspakke
pexels-canva-studio-3194519
webdesign-design-mockup-domene-1

 

Et bredt utvalg av integrasjon til webshop

Med en webshop fra DanDomain er nesten alt mulig. Via vår app store kan du utforske og installere mer enn 100 forskjellige apps til din nettbutikk. Det betyr at du kan tilpasse nettbutikken din slik at den blir akkurat sånn du vil ha den. 

Vi støtter alt fra regnskapsprogrammer og fraktsystemer, til løsninger for nyhetsbrev, sosiale medier, markedsføring og abonnementer. Fordelen med ulike integrasjoner at du enklere kan skalere nettbutikken din. For eksempel kan du med et regnskapsprogram holde oversikt over alle dine nye produkter, men også dine solgte produkter. 

Hva venter du på? Kom i gang og lag din helt egne webshop med DanDomain i dag. Ønsker du sparring og hjelp til oppsetting av din nye webshop, har vi en oppstartspakke som er midt i blinken for deg. 

 

Guide til å lage nettbutikk

👋

Vil du vite mer?
Altid gratis support
 
Vi har en god online bruksanvisning og du har sjansen å ringe og skrive til oss - gratis!

 

support@dandomain.no | +47 31 90 02 27