Hva skal jeg selge på nettbutikken min?
Du har en drøm om å starte din egen nettbutikk - å bli selvstendig og selv kunne planlegge arbeidsdagene.
Men hva i all verden skal du selge?
Når du er ferdig med å lese dette innlegget, har du fått verktøyene til å velge produktet ditt, og er et skritt nærmere på å starte nettbutikken din.
Vi ønsker deg lykke til med å finne produktet ditt.
Les om:
✔️ Hva selger best på nettet?
✔️ 7 punkter du bør vurdere
✔️ Nisjenettbutikk – unngå konkurrenter
✔️ Selg noe du brenner for
✔️ Forbrukere elsker abonnementer
✔️ Alt kan selges på nettet
✔️ Gode verktøyer du kan bruke
Hva selger best på nettet?
FDIHs halvårlige e-handelsanalyse for 2020 viser at disse produktkategoriene er noen av kategoriene som selger best på nettet:
E-handelsanalysen bygger på 7.298 besvarelser.
7 punkter du bør vurdere
Du bør vurdere følgende faktorer når du skal selge varer online:
1. Små og lette varer gir lave fraktpriser. Her er smykker, garn og annet hobbytilbehør et perfekt eksempel.
2. Hva med varelager? Varer som ikke tar mye plass gjør det mulig å ha lager hjemme. Du kan også vurdere dropshipping, som du kan lese mer om her >>
3. Vurder om det vil være en høy eller lav returrate. Undertøy har en lav returrate, mens bukser kan svinge mye i både størrelse og passform.
4. Ta stilling til produktets holdbarhet. Eksempelvis kan teknikk ha en tendens til å gå i stykker innen 2 år, hvor du som nettbutikkeier har plikt til å rette opp feilen eller refundere pengene.
5. Det er en fordel å velge et produkt med svak konkurranse og med få konkurrenter. Her undersøker du konkurrentene dine ganske enkelt ved å gjøre grundige søk på Google.
6. Er produkt ditt sesongbasert? Skal du leve av nettbutikken din bør du ha et vareutvalg som selger året rundt.
7. Start en nisjenettbutikk. Det er lettere å bli konkurransesterk, hvis du fokuserer på én produkttype.
Nisjenettbutikk – unngå konkurrenter
Konkurransen innenfor for eksempel produktkategorien “Klær, sko og tilbehør” er virkelig tøff med store aktører som Zalando, Boozt og H&M på markedet.
Derfor kan det være en god idé å starte en nisjenettbutikk.
Jo mer spesifikke kundene dine er, og jo mer du kan innsnevre deres interesse, desto lettere er det for deg å utkonkurrere de store nettbutikkene.
Voff! 🐾
En nisjenettbutikk kan for eksempel være at du selger t-skjorter med hundemotiver.
Kundesegmentet er veldig lite, men til gjengjeld vil det være større sannsynlighet for at kundene som besøker nettbutikken din handler hos deg med en gang, fordi du har spesialisert deg innenfor dette spesifikke område.
Når du starter en nisje-nettbutikk, har du fokus på én type produkter, hvilket får deg til å fremstå som en ekspert.
Et eksempel er nettbutikken zooshirts.dk, som har spesialisert seg i t-skjorter med dyremotiver. Da nettbutikken utelukkende består av t-skjorter med motiver av dyr, gir det dem mulighet for å ha et større utvalg i forhold til, hvis de også skulle investere i andre produkter.
Selg noe du brenner for
I dag kjøper vi gjerne mer enn bare ett produkt når vi handler på nettet.
Vi kjøper også hele opplevelsen som følger med produktet.
Vil du også skape en opplevelse for kundene dine?
Så kan det være en fordel hvis du brenner for produktene dine.
Vet du allerede hva du brenner for, og har du kanskje allerede en fysisk butikk som du gjerne vil ha online?
Hva interesserer du deg for?
Start med å tenke på hva du interesserer deg for.
Det er vanligvis morsommere å selge noe som du interesserer deg for, i stedet for et produkt, som du egentlig ikke bryr deg om.
Vurder følgende for å spore deg inn på hvilke produkter du ville være god til å selge
- Hva interesserer du deg for? Sport, baking, mote, elektronikk, strikking?
- Dykk enda lengere ned i interessen din. Hvis det er sport – hvilke sportsgrener er du mest interessert i? Fotball, håndball, sykling?
- Hva får du ros for?
- Hva spør familien og vennene dine deg til råds om?
- Hva leser du om på nettet?
Ved å stille deg selv deg spørsmålene over burde du være et skritt nærmere å finne produktet du brenner for – og som du vil kunne selge på best vis.
Forbrukerne elsker abonnementer
FDIHs halvårlige e-handelsanalyse for 2020 viser at abonnementskjøp utgjør 20% av den totale handelen blant danskere.
Fremgangen til denne typen produkter skyldes i høy grad bekvemmelighet.
Kunder skal ikke bruke tid på regelmessig gjenbestilling og avhentning, hvis de i stedet velger å abonnere på det.
Hvem vil ikke elske å få en månedlig levering med deilige delikatesser?
Fleksibilitet appellerer til kundene
Det er en fleksibel løsning, da kundene kan si opp abonnementet hvis de ikke lengere bruker produktet eller tjenesten.
Det kan være attraktivt i stedet for å bruke en stor sum penger på å kjøpe et produkt.
En fordel ved abonnementsprodukter er at du vet omtrent hvor mange abonnementer som betaler hver uke/måned/år.
Det kan selvfølgelig være svingninger, men det er enkelt for deg å lage et estimat.
Vil du ri med på abonnementsbølgen?
Gode verktøy du kan bruke
Google Trends
Google Trends er et gratis verktøy som gjør det mulig for deg å utforske hva som trender på Google.
Det er opplagt å se nærmere på i søkningen etter hva du skal selge på nettbutikken din.
Vil du selge klær kan du for eksempel taste inn "sommerklær" og "vinterklær" i en sammenligning på Google Trends.
Så vil du få en graf som viser hvor populær den ene søkefrasen er i forhold til den andre - og når søkefrasene hitter.
Google Søkeordplanlegger
Søkeordplanleggeren er et gratis verktøy som du kan bruke til å klare følgende oppgaver:
-
- Analysere søkeord
Du kan søke etter søkeord som er relevant for ditt mulige produkt eller tjeneste. - Historiske statistikker
Se statistikker over for eksempel søkevolumen, som kan hjelpe deg med å finne ut av hvilke søkeord du skal bruke i markedsføringen av produktet ditt.
- Analysere søkeord
Les mer om hvordan du skal handle for å nå til toppen i Google, her.
Utlev nettbutikkdrømmen din nå
Gjør som Marthe Nebb Nybøle, som startet nory.no i DanDomain.
"Jeg vil anbefale DanDomain til andre - det er enkelt å sette opp for nybegynnere
og de tilbyr flere lekre design å velge mellom."
- Marthe Nebb Nybøle