Hvordan skrive produktbeskrivelser som vekker interesse og optimalisere disse? Det er flere elementer å tenke over for å rangere høyt på førstesiden av søkemotorene. Med stadig ny oppdateringer på Google er det mange som bruker leier inn dyre skribenter og SEO-eksperter for å gjøre jobben.
Men dette trenger ikke å være vanskelig ved å følge enkle trinn som du kan gjøre selv. Du kan skrive gode produktbeskrivelser selv om du har de rette verktøyene og riktig butikkløsning for å kunne manipulere tekst og bilder slik du selv vil. På denne måten unngår du å bruke mye ressurser på å ansette skribenter og SEO-spesialister.
Det finnes mange gratis ressurser hvor du kan finne gode søkeord å implementere i dine produktbeskrivelser, metatekst og URL-adresser. I tillegg trenger du andre elementer som bilder og video for å holde interessen til dine potensielle kunder. Her får du en detaljert guide til hvordan du kan lage profesjonelle produktbeskrivelser uten mye erfaring
Tips til å utvikle effektive produktbeskrivelser for din nettbutikk.
Synes du det er vanskelig å skrive produktbeskrivelser? Det er du ikke alene om. Derfor er det mange som ansetter egne skribenter for å skrive innhold og redigere produktbilder til nettbutikken. Men enkelte har ikke råd til dette, og må i første omgang gjøre hele jobben selv.
I tillegg har du en stor jobb å gjøre med å finne riktig nettbutikkløsning som møter alle din behov for å skreddersy produktbeskrivelsene og legge til rette for en god handleoplevelse. Da kan du lese - hvordan du skal lykkes med egen nettbutikk for å få råd rundt akkurat disse problemstillingene. Men videre skal vi fokusere på det du skal se etter med disse nettbutikkløsningene, for å sørge for at du konverterer flere salg? Her får du en rekke tips til hvordan du skal utvikle produkttekster selv.
Skriv gode titler og URL-adresser som beskriver produktet
Dette er ikke bare viktig for at kundene dine skal forstå hva du selger når du er inne på nettbutikken. Dette er også viktig for å fange interesse fra søkemotorene og drive inn organisk trafikk. Sørg for at du får oversikt over de viktigste søkeordene for dine produkter og bruk disse i dine titler og produktbeskrivelser. En god nettbutikkløsning skal gi deg muligheten til å redigere URL-adressen, slik at du kan inkludere søkeordene i permalenken.
Det finnes flere forskjellige verktøy på nett som kan gi deg oversikt over søkeord, som for eksempel Keyword Surfer som er et gratis Chrome-tilleg. Du kan selvfølgelig også investere i Moz, Semrush eller Ahref, men abonnentene er ganske kostbare i første omgang.
Skriv gode titler og URL-adresser som beskriver produktet
Den første setningen i teksten er alltid den viktigste. Den får leserne dine til å fortsette å lese videre og vekke interesse for produktet. Her er noen tips til hvordan du kan introdusere produktet:
- Hva er salgstallene og hvor mange har kjøpt produktet i Norge/globalt?
- Har produktet gode omtaler på nett, og er det noe av dette du kan dokumentere/lenke opp imot?
- Finnes det nyheter eller spennende fakta som du kan ta med?
Tenk over disse spørsmålene3 når du skriver produktbeskrivelser, slik at du får med viktige statistikker og tall eller omtaler om produktet tidlig i teksten. En god nettbutikk løsning for produktbeskrivelser må gjerne også ha løsninger for å fremhæve tekst, skrive kursivt eller understreke viktige elementer som kunden bør lese.
Skriv korte og konsise produkttekster
Produkttekster kan gjerne være kortfattet på rundt 100 til 150 ord. Om du trenger å legge til mer, prøv å se om du heller kan finne videoer eller kundeomtaler på video som du kan legge til dine produktbeskrivelser. Selger du komplekse produkter som krever mer forklaring er nok dette den beste veien å gå fremfor å skrive en hel produktmanual på flere sider.
I slike tilfeller er det viktig å velge en nettbutikkløsning som støtter video og bildegallerier med beskrivelser for å gi informasjonen på en enkel måte ut til kundene. Når det gjelder selve teksten så få ned de viktigste punktene:
- Hva er det laget av?
- Hva er fordelene?
- Hvem er produktet egnet for?
Om det løser spesielle oppgaver i hverdagen eller forenkler enkelte gjøremål så er det viktig å få frem dette i teksten.
Optimaliser bilder, tekst og video
For å lykkes med e-handel er det også viktig å skape godt visuelt innhold for å få frem de viktigste punktene. På denne måten kan du redusere for lange produkttekster og trekke frem hovedpunktene.
I dag handler de fleste på mobiltelefonen. En god layout for produktsider som er optimalisert for små skjermer er derfor utrolig mye viktigere i dag enn det var for 10 år siden. Bilder og video er mye mer vanlig for å selge produkter enn kun produktbeskrivelser alene, ettersom det er mye mer tungvint å lese lange produktbeskrivelser på små skjermer.
Når du skal sjekke dine produktbeskrivelser er det viktig at kundene ikke er nødt til å bla fra venstre til høyre for å se bildet du har opplastet, eller at deler av bildet forsvinner på grunn av at de ikke er tilpasset små skjermer.
Det samme gjelder også video-elementer og grafiske elementer som menyer eller CTA-lenker. Elementene du har med skal ikke blandes sammen og se rotete ut i produktbeskrivelsen.
Før du velger en nettbutikkløsning bør du altså sjekke at alle elementer som tekst, bilder og video kommer tydelig frem og har et logisk oppset som leder kunden til å trykke på kjøpsknappen til slutt.
Oppsummering
- Som nyoppstartet nettbutikk vil du, som alle andre, ha behov for betalt markedsføring i begynnelsen. Men likevel bør du legge opp gode rutiner for produkt titler og URL-adresser slik at du kan få inn mer organisk trafikk etter hvert fra søkemotorene. Gjør god research på søkeord som du kan implementere i titler og URL-adresser.
- Fokuser på målgruppen din når du skriver produkttekster og få frem tidlig fordelene de får med produktene dine. Alt av produktomtaler og artikler som underbygger produktet er gull verdt å ha med (men selvfølgelig ikke lenk til konkurrenter)
- Sørg for at du har en god layout på produkt på sidene dine. Alt av tekst, bilder og video skal komme tydelig frem og ikke virke rotete eller vanskelig å se på små mobilskjermer.