På grunn av dette er det et stadig større behov for visuelt innhold som vekker interesse på nettsidene dine og får frem interessevekkere så raskt som mulig. Ingen orker å lese produktbeskrivelser på flere tusen ord, derfor kan bilder og video være mye viktigere i beslutningsprosessen for kunden.
Å skape godt visuelt innhold som trekker frem hovedpunktene og fordelene med dine produkter og tjenester trenger heller ikke å være vanskelig. I vår guide har vi skrevet 5 viktige tips tips til visuelt innhold som alle har behov for, enten du skal selger varer eller tjenester.
Du får veiledning og inspirasjon til å gjøre mesteparten av jobben innomhus, og hvilke typer visuelt innhold du bør fokusere på dersom du driver en nyetablert nettside.
__________________________________________________________________________
Når de fleste i Norge handler på mobiltelefonen, er det viktig at kunden får inn mye informasjon fra bilder og video fremfor lange produktbeskrivelser som ingen orker å lese på små skjermer. Derfor har design og grafiske elementer en mye viktigere rolle nå for å konvertere kunder på nettbutikker. Derfor er det viktig å ha en nettbutikk som er godt optimalisert for mobiltelefoner og presenterer bilder og video på best mulig måte.
Men hvordan kan du bruke bilder og video for å konvertere flere salg i nettbutikken? Det finnes nok utallige svar på dette om du spør et markedsføringsbyrå. Men her har vi samlet 5 av de viktigste tingene du bør fokusere på i det visuelle innholdet for å konvertere flere kunder.
1. Opprett detaljerte bildegallerier
Bilder spiller en viktig rolle i å øke kundekonverteringen i nettbutikken din. De gir kundene muligheten til å se produktet fra alle vinkler, se detaljer, og få en følelse av hvordan produktet ser ut i virkeligheten. Hvis det for eksempel er vanskelig å tolke størrelsen på produktet, kan det være nyttig å vise det sammenlignet med andre gjenstander for å overbevise dem. Derfor er det også vesentlig å velge en nettbutikkløsning som optimaliserer bilder for små skjermer.
Hvis nettbutikken selger klær eller tilbehør, kan det være en fordel å ha modeller som viser frem produktet i hverdagen. Hvis du ikke har råd til å hyre inn modeller og fotograf for å ta bilder av noen som bruker produktene, kan du be venner eller familie om hjelp til å ta bildene selv.
2. Bruk infografiske elementer på bildene
I stedet for å skrive en lang og kjedelig produktbeskrivelse, kan du bruke bildene til å forklare alle funksjoner, attributter, og fordeler med produktet. For eksempel, hvis du selger mobiltelefoner, kan du skrive litt om skjermtype, antall megapiksler på kameraet, eller lagringskapasitet på små infografiske tekster på bildet.
Selvfølgelig bør du også skrive spesifikasjoner i et eget felt, men infografiske bildeelementer kan hjelpe kundene å finne frem til de viktigste detaljene uten å måtte søke gjennom hele teksten.
Dette er også en veldig viktig virkemiddel for reklamer på sosiale medier som Facebook. Her ser brukeren som regel bare et bilde og en tittel før de klikker seg inn og leser innlegget. Da er det bedre at du kan legge til informasjon på bildene, slik at brukeren får med seg hovedpunktene om produktet med en gang.
3. Bruk Video av produkter med instruksjoner eller brukeromtaler
Små presentasjonsvideoer på 30 sekunder kan være veldig effektive. Med ekte kundecaser eller produktbeskrivelser kan videoelementer dramatisk øke konverteringer. Bilder kan manipuleres mer enn video, og mange som handler på nett er klar over dette.
For eksempel kan du øke avstanden på bakgrunnen eller bruke vidvinkel for at produktene skal se større ut enn det de egentlig er. En video som demonstrerer funksjoner og viser produktet i bevegelse, vil gi kunden en følelse av hvordan produktet ser ut i virkeligheten.
4. Bruk kundeomtaler av kunder på bilder og video
Kundeomtaler er et av de viktigste verktøyene en nettbutikk har for å overbevise nye kunder. I tillegg gir de mye verdifull informasjon til butikkene om hva som er viktig for kundene og deres erfaringer med produktene.
Noen nettbutikkløsninger har ikke muligheten for å legge igjen kommentarer og vurderinger på produkter. Sørg derfor for å velge en løsning som har dette eller muligheten til å integrere tredjepartsløsninger som Trustpilot eller lignende nettsteder.
Hvis ingen har handlet enda, kan du kontakte et byrå som jobber med kundeundersøkelser og opprette fokusgrupper for å teste produktene. Til gjengjeld for dette må de skrive en omtale om hva de synes.
Du kan bruke venner eller bekjente til å ta bilder og prøve produktene, men de vil neppe være upartiske i deres omtaler og gi et nøytralt synspunkt som en fokusgruppe.
5. Bruk effekter som tilbudsbannere og nedteller
Har du jevnlig kampanjer og tilbud i nettbutikken er det viktig at du får dette tydelig frem til både nyhetsbrev til kunder og på nettsiden. I tillegg er det viktig å opplyse om når kampanjen avsluttes og feste til en nedteller slik at du øker sannsynligheten for handling der og da.
Å oppgi “før og nå” pris på produktene er også et godt virkemiddel slik at kunden ser hvor mye de vil spare på å handle hos deg. De fleste nettbutikkløsninger støtter slike funksjoner for kampanjepriser og å legge til elementer som nedteller og kampanjebannere.
Konklusjon
Det finnes mange andre metoder du kan bruke visuelt innhold for å konvertere flere salg. Men disse er grunnleggende metoder for å utnytte bilder og video istedenfor alt for mye produkttekst på sidene. Om du vil fokusere på å øke organisk trafikk trenger du mye tekst som omhandler produktene dine og relevant informasjon. Men da kan det være bedre å opprette artikler og blogginnlegg som gir tips og inspirasjon og heller lenke opp til produktene.