Det finnes et hav av open source- og betalte nettbutikksystemer som lover gull og grønne skoger når det gjelder søkemotoroptimering. Og det kan være vanskelig å finne ut hvilket nettbutikksystem man skal velge når man samtidig vil oppnå topplasseringer i Googles søkeresultater.
Ønsker du topplasseringer på Google, er det ikke en betingelse å velge et dyrt system eller et gratis open source-system. Ofte vil det være enklere å søkemotoroptimere nettbutikken hvis den er utarbeidet i et CMS-system som f.eks. SmartWeb, som er utviklet etter anvisninger fra søkemotorene.
Den viktigste betingelsen i forbindelse med valget av et nettbutikksystem er at leverandøren din kan si ja til kravene nedenfor, slik at du får et søkemotorvennlig fundament.
Nettbutikksystemet ditt skal ha:
Hvis ikke de fundamentale SEO-parameterne er oppfylte, er det vanskelig for Google å lese av nettsiden din, og det vil ha en negativ innflytelse for rangeringen din i Googles organiske søkeresultater, og i verste fall kan det føre til manglende indeksering.
Nedenfor kan du lese mer om de forskjellige SEO-parameterne:
I forbindelse med søkemotoroptimering, er det viktig at nettbutikksystemet har en nettarkitektur som er lett å dekode for søkemotorene. Her er dybden, eller rettere sagt hierarkiet, en viktig parameter. Jo flatere struktur en nettside har, jo færre klikk trenger man for å komme ned til dypereliggende kategorier, og dette registrerer Google, da målsider som er langt fra forsiden har lavere prioritet enn målsider som ligger nær forsiden.
Samtidig er det viktig at alle URL-er på nettsiden er unike, slik at Google lettere kan skille de forskjellige målsidene fra hverandre.
Eksempel:
En nettbutikk som forhandler klær til både barn, voksne, gutter, jenter, kvinner og menn, kan ha fullstendig identiske URL-er, da alle målsidene omhandler «klær», men her er det viktig at nettarkitekturen er strukturert slik at de skiller seg fra hverandre (og er målrettet til de spesifikke søkene).
www.nettside.no/klaer (til jenter) ❌
www.nettside.no/klaer1 (til gutter) ❌
www.nettside.no/klaer2 (til kvinner) ❌
www.nettside.no/klaer3 (til menn) ❌
SEO-vennlige URL-er er en viktig parameter for at målsidene dine skal få en høy rangering i de organiske søkeresultatene. Derfor skal du kunne definere hva URL-ene skal hete i nettbutikksystemet ditt selv, slik at de ikke genereres automatisk, som f.eks.: www.nettside.no/default-1874
Når du gjør et søk i Googles organiske søkeresultater, får du en lang rekke resultater. Disse resultatene kalles SERP (Search Engine Results Page).
Din title tag i toppen:
Din URL i midten:
Din META-beskrivelse i bunnen:
Du skal ha mulighet for å kunne sette inn unike title tags i nettbutikksystemet ditt. Title tags er nemlig en direkte rangeringsfaktor i Google algoritme, og derfor er det viktig at title taggen ikke blir generert automatisk, men at du har mulighet for å utarbeide en unik title tag som er målrettet mot din målgruppe selv.
META-beskrivelsen er de svarte linjene som ses på bunnen av SERP-resultatene. META-beskrivelsen er en svært viktig parameter for å få dine potensielle besøkende til å klikke på akkurat ditt resultat fremfor konkurrentenes. Derfor er det viktig at du kan definere META-beskrivelsen din selv, og at den ikke blir generert automatisk.
Det absolutt viktigste innholdet du kan levere for å gi Google noe å knytte til brukerens søk er tekst, tekst og atter tekst. Men filer, som f.eks. et bilde, kan være med på å styrke html-koden på målsiden, som gjerne skal rangere høyt i søkeresultatene. Derfor er det viktig at nettbutikksystemet ditt har mulighet for å omdøpe bildefiler, PDF-filer m.m.
En ALT tag er teksten som vises når man beveger musen over et bilde, men ALT taggen er viktigst av alt med på å gi Google en bedre forståelse av hva det gjeldende bildet omhandler – derfor skal du kunne fylle ut dette feltet i nettbutikksystemet.
Når man skal utarbeide innhold på målsidene sine, er det viktig å sette inn overskrifter. Du kjenner det sikkert allerede fra Microsoft Word, der man kan sette inn «overskrift 1», «overskrift 2» osv. Det samme skal gjøre seg gjeldende i nettbutikksystemet ditt. Du skal ha mulighet for å kunne sette inn unike H-tags-overskrifter.
Et godt nettbutikksystem har naturligvis et godt tekstredigeringsprogram. Det vil si at det er enkelt å utarbeide innhold og dele inn innholdet i leservennlige avsnitt til gavn for både de besøkende, men også for søkemotorene. Samtidig skal du ha mulighet for å kunne sette inn lenker i teksten din, markere tekst med kursiv, fet og understreking og sette inn bilder i teksten osv.
Nettbutikksystemet ditt skal ha mulighet for å opprette interne lenker og brødsmulebaner på en enkel måte – alt for å kunne bygge opp en intern lenkestruktur som gjør det enklere for de besøkende å navigere rundt på nettbutikken, men samtidig er det også viktig sett fra et søkemotorperspektiv. For søkemotorer, utgjør interne lenker det samme som veiskilt for oss i trafikken. Derfor er det viktig at du kan lenke til innholdet ditt, slik at de besøkende og søkemotorer kan finne det.
Hvis du driver en større nettbutikk med flere underliggende kategorier, er det viktig at du kan opprette en brødsmulebane, som kan ses nedenfor:
En brødsmulebane har flere SEO-fordeler, men den primære er at den lenker og forteller søkemotorer og brukere hvor de befinner seg på nettsiden og med lenker til alle de overliggende sidene. Dette er også en styrke for mobile brukere.
Hvis du har hatt et nettbutikksystem tidligere, vet du allerede hvor viktig det er med denne funksjonen. Du skal selvsagt kunne omdirigere slettede sider. Det kan være mange årsaker til at man vil utføre omdirigering.
Med strukturert data har du mulighet for å vise relevant informasjon direkte i søkeresultatene, og dette kan ha en betydelig innflytelse på klikkraten. Derfor skal du velge et nettbutikksystem som har mulighet for å legge til strukturert data, og dermed vise frem følgende direkte i de organiske søkeresultatene;