Leveranse er en av de viktigste faktorene for en god kjøpsopplevelse, og selv om selve prosessen er utenfor dine hender, kan du sikre en effektiv spedisjon, slik at transportørene raskere har pakkene i hendene og dermed raskere kan levere.
Mange kunder velger å handle på nettet, fordi det er tidsbesparende og komfortabelt.
Det stiller deg og din webshop i en god posisjon, og du bør derfor sørge for at det nettopp er enkelt og bekvemt for kunden. Men hvordan skaper man den gode leveringsopplevelsen?
Fraktportalen Shipmondo gir deg her de 5 beste tipsene👇
Tilknytt flere transportører til din webshop og oppnå suksess med gode leveringsopplevelser. Når du har flere avtaler med forskjellige transportører, gir du dine kunder en større frihet til selv å velge den leveringsmetoden som passer best. Det, er god service.
Er du en nystartet eller mindre webshop kan det være litt uoversiktlig og utfordrende å finne ut av hvilke transportører du skal inngå avtaler med, siden det er mange muligheter på markedet. Videre krever de fleste transportører at man har et visst volum, før man kan inngå en avtale.
Det kan være vanskelig å overbevise transportøren om dette som en nystartet virksomhet, så her kan en ide være å bruke en fraktportal som på forhånd har laget gode avtaler med flere transportører. For eksempel PostNord eller Bring, som du dermed kan ta i bruk på din webshop.
Flere leveringsmetoder gir større frihet, ettersom det lar kunden velge selv. Leveringsmetoder som hjemmelevering og levering til post i butikk er for eksempel veldig attraktive leveringsmetoder å tilby i kassen. Det gir en god kjøps-, leverings- og kundeopplevelse, at du kan tilby flere leveringsmetoder og dermed tar kundens behov i betraktning.
Når du har satt opp dette på din webshop, så er det tid for å se på dine arbeidsprosesser, da disse, som nevnt også bidrar til den samlede kjøps- og leveringsopplevelsen.
Få mest mulig ut av dine arbeidsprosesser ved å automatisere og effektivisere ordrebehandling. Vurder å integrere din webshop med et system som kan håndtere dine forsendelser, og hvor du til og med kan automatisere til den grad at du med et enkelt klikk kan bestille frakt, skrive ut pakkeetikett og plukketikett, trekke beløp for kundens ordre samt avslutte ordren.
Det er effektivt og fører til rask spedisjon, som gjør at transportørene raskt kan motta pakkene, så kundene raskt kan få pakkene levert. En god spiral.
Når du har plukket, pakket og avlevert pakkene til gjeldende transportører, er det herfra og ut utenfor dine hender. Men du kan stadig la dine kunder få vite leveranseforløpet, så de er med hele veien.
Gjør det for eksempel gjennom en personlig melding som sendes til kunden med nødvendig informasjon, så kunden kan føle seg trygg.
Du kan akkurat som transportørene sende en sporingslenke til kunden, som kan gi trygghet og visshet om hvor pakken befinner seg, og hvor lang tid det er til levering. Det gir stor verdi for kunden og øker både kjøps- og leveringsopplevelsen.
Levering henger tett sammen med returpakker, og et godt tips er derfor å kunne gi en attraktiv og gjennomsiktig returprosess. Om ikke annet er det også med på å skape trygghet.
Informer klart og tydelig om hvordan returprosessen foregår hos deg, og opplys gjerne når kunden kan forvente å få pengene sine tilbakebetalt. Det viktige her er som i punkt 3, at det gjerne bør gå raskt. Kunden har pengene ute av bruk som han/hun gjerne vil ha tilbake.
For en rask returspedisjon kan du opprette en returportal som sparer deg for tid og penger. Her skal kunden din selv fylle ut sine opplysninger og skrive ut returetikett/seddel og sende pakken tilbake til deg – alt sammen ut i fra de parameterne du har valgt å sette opp i din returportal.
Du bestemmer nemlig selv om det skal koste noe å sende pakkene i retur, og hvor de skal sendes til.
Har du spørsmål om dine fraktmuligheter, ordrebehandling, retur eller annet, er du velkommen til å kontakte Shipmondo på tlf.: +45 70 40 04 07 eller lese mer på vår hjemmeside: https://shipmondo.com. Her kan du også lese mer om våre integrasjoner- og tjenester.